BERITA: KONSEP TABAYYUN DAN PENERIMAANNYA

Mukaddimah
Pada hari ini, kita sering kali
dilimpahi dengan maklumat dan berita yang diperoleh melalui pelbagai
saluran seperti surat khabar, majalah, WhatsApp, Facebook dan
sebagainya. Maklumat atau berita yang diperoleh itu adakalanya membawa
kepada perselisihan dan ada juga yang menyatakan kebenaran. Namun secara
pasti, limpahan maklumat pada hari ini yang mudah untuk diperoleh,
tidak lagi mampu untuk ditapis dan dipastikan kebenarannya. Segala
berita atau perkhabaran yang diperoleh tanpa asas kebenaran dan
kepastian yang jitu, dapat mengundang kepada permusuhan dan perselisihan
sesama kita.
Oleh itu, khabar yang benar, maklumat
yang tepat dapat menjadikan kita sebagai seorang yang mampu untuk
menilai, berfikir dan yang paling utama adalah bertindak di atas asas
kebenaran yang kukuh dan menepati kehendak umum. Perselisihan yang
berlaku akibat daripada kekaburan maklumat atau berita yang diperoleh
menjadikan seluruh masyarakat hidup dalam keadaan sentiasa syak wasangka
terhadap sesama sendiri, namun lebih mudarat lagi apabila melibatkan
keluarga atau kerabat yang terdekat. Inilah bala dan perkara yang mesti
di ambil peduli dan sikap yang tegas dalam mencari dan menyampaikan
maklumat dan berita yang betul dan tepat.
Justeru Bayan Linnas pada kali ini siri 22 yang diberi tajuk “Berita: Konsep Tabayyun Dan Penerimaannya”
akan menjelaskan isu berkaitan hal ini agar benar-benar difahami
seterusnya dapat mengahayati dengan sebaik mungkin. Semoga Bayan lInnas
pada kali ini memberi pemahaman kepada kita berkenaan dengan isu yang
ingin dihasakan nanti.
Definisi Berita dan Tabayyun
Menurut kamus Dewan edisi keempat berita
bermaksud perkhabaran laporan tentang sesuatu hal atau kejadian.
Mengikut tafsiran para ulama, tabayyun berasal daripada perkataan arab
yang bermaksud methabitkan dan menyemak asas kebenarannya.
Tafsir Ayat 6 Surah al-Hujurat
Berita atau sebarang maklumat yang
diterima seharusnya diteliti dan dipastikan dahulu kebenarannya dan
ketepatan informasi bagi mengelakkan sebarang agenda atau perkara yang
tidak baik berlaku seperti menfitnah, menipu dan memburukkan seseorang
yang lain berlandaskan hawa nafsu dan sifat kebenciaan. Perkara ini
menjadi salah satu agenda al-Quran di mana Allah SWT berfirman:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن
جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا
بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang
beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita,
maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak
menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan
sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali
apa yang kamu telah lakukan.
(Surah al-Hujurat: 6)
Ibn Kathir berkata : Allah memerintahkan
agar kita benar-beanr menyemak berita dari orang fasik dengan
mewaspadainya seupaya tidak berlaku sebarang pendustaan dan kekeliruan.
Kebanyyakan ahli tafsir menyebut turunya ayat ini kepada al-Walid bin
‘Uqbah bin Abi Mu’ith ketika menjadi utusan Rasulullah untuk memungut
zakat daripada Bani Mustaliq.[1]
Syeikh al-Maraghi berkata: Allah SWT
mendidik hamba-hamba-Nya yang mukmin dengan sifat sopan yang berguna
bagi merka dalam soal agama atau dunia. Berhubung perkara ini apabila
meraka dihampiri oleh seorang fasik yang terang-terang an meninggalkan
syiar agama dengan membawa sesuatu berita hendaklah tidak terus
mempercayainya sehinggalah betul-betul mendapat keapstian dan berusaha
mengetahui perkara yang sebenarnya tanpa bersandar kepada ceritanya
semata-mata. Ini disebabkan orang yang tidak ambil kisah melakukan
kefasikan tentu tidak kisah pula untuk berbuat dusta kerana dusata
memang termasuk cabang kefasikan. Langkah ini perlu diambil supaya
jangan sampai orang mukmin menimpakan bencana ke atas kaum yang tidak
mereka ketahui keadaan mereka, yang mana nanti mereka akan menyesal di
atas perbuatan yang teralanjur mereka lakukan lalu mereka pun
berangan-angan sekiranya perkara ini tidak pernah berlaku.[2]
Syed Qutb berkata: Perbuatan meragui
secara mutlaq terhadap segala sumber dan segala berita adalah
bertentangan dengan dasar kepercayaan yang seharusnya wujud diantara
individu kelompok yang beriman, dan melumpuhkan perjalanan kehidupan dan
peraturan dalam masyarakat Islam , sedangkan Islam membiarkan kehidupan
masyarakat itu berjalan mengikut perjalanan tabi’enya dan Islam hanya
mengadakan jaminan dan kawalan untuk memelihara perjalanan kehidupan itu
sahaja bukan untuk melumpuhkan. Inilah contoh dasar kebebasan dan
penegcualian dala menangani sumber berita.[3]
Berita Dan Cara Penerimaannya.
Di samping itu juga, pemberitaan atau perkhabaran yang mudah diterima pada hari ini melalui Facebook, emel, twiter, surat
khabar, majalah atau sebagainya tidak pasti akan ketepatan dan
kesahihan maklumat. Perkara ini amat penting bagi kita semua, kerana
perkhabaran atau berita yang tidak mempunyai asas atau dalil, menjadikan
kita hanya sebagai manusia yang diibaratkan seperti tin yang kosong,
bunyi yang kuat tetapi tidak mempunyai maklumat atau berita yang sia-sia
sahaja.
Tambahan dari itu juga, medium ini seperti WhatsApp, Facebook, emel
dan sebagainya dijadikan tempat untuk memburukkan seseorang individu,
penyebaran berita palsu yang boleh membawa kepada perpecahan dan
permusuhan sesama manusia. Oleh itu satu kaedah menyatakan:
إِنْ كُنْتَ نَاقِلًا فَعَلَيْكَ بِالتَّصْحِيحِ وَإِنْ كُنْتَ مُدَّعِيًا فَعَلَيْكَ باِلدَّلِيلِ
Maksudnya: “Jika
sekiranya kamu menyatakan sesuatu hendaklah kamu mensahihkan dahulu
berita itu, dan sekiranya kamu mendakwa hendaklah kamu menyatakan dalil
atau bukti.”
Kaedah fiqh yang lain ada menyatakan
اَلْبَيِّنَةُ عَلَى المُدّعِي وَالْيَمِينُ عَلَى مَنْ أَنْكَرَ
Maksudnya: “Beban bukti itu adalah atas pendakwa dan sumpah itu atas yang mengingkari.”[4]
Kaedah ini seharusnya difahami dan
diteliti maknanya secara mendalam oleh setiap masyarakat kerana kaedah
ini merupakan satu garis panduan dalam menjalani kehidupan
bermasyarakat. Perkara ini amat penting dan mesti diberi penekanan oleh
pihak yang berwajib terutamanya dan seluruh masyarakat agar segala
berita atau maklumat yang ingin di sampaikan atau disebar luaskan,
mempunyai asas kebenaran yang kukuh.
Kesan Berita Tanpa Tabayyun
Perpaduan atau tali persaudaraan yang
telah dibina selama ini mampu dileraikan atau diputuskan akibat daripada
maklumat serta berita yang disampaikan ini tidak tepat dan dusta.
Agenda menfitnah, menipu dan membuka aib orang lain begitu mudah untuk
disebarkan berlandaskan segala ruangan yang ada sangat mudah untuk
dilayari seperti internet, Facebook, You Tube dan sebagainya.
Semua laman ini amat berbahaya kepada kita, sekiranya ruangan ini dijadikan sebagai medan untuk melakukan perkara sedemikian.
وَاتْرُكِ القَالَ وَ القِيلَ
Tinggalkanlah apa yang orang kata, dan apa yang dikatakannya.
Di samping itu juga, sekiranya tabiat
sebegini yang disemai di dalam jiwa masyarakat kita pada hari ini, maka
keamanan, persaudaraan dan masyarakat harmoni hanyalah menjadi satu
harapan atau angan-angan yang tidak berkesudahan. Oleh itu, penekanan
kepada semangat untuk mencari dan menyampaikan kebenaran perlu
ditekankan dan diteruskan. Perlunya kita memunyai Fiqh al-Khabar Wa al-Istikhbar yang benar-benar memahami realiti berita dan cara mendapatkan maklumat agar tidak tersalah atau menyimpang dari asas kebenaran.
Peringatan Oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi
Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menyatakan di dalam kitabnya “Al-Halal Wa Al-Haram” di mana Rasulullah SAW bersabda:
شِرَارُ عِبَادَ اللهِ المَشَّاؤُونَ بِالنَمِيمَةِ، المُفَرِّقُونَ بَيْنَ الأَحِبَّةِ، البَاغُونَ لِلبُرَءاءِ العَيْبَ
Maksudnya: Sejahat-jahat hamba Allah
SWT ialah mereka yang berjalan membawa mulut, iaitu mengadu domba, yang
suka memecah belah antara orang-orang yang berkasih sayang, yang
mencatatkan orang-orang yang suci dengan kata-kata yang jahat.
Riwayat Imam Ahmad
Pada hakikatnya apabila Islam berperanan
untuk melenyapkan permusuhan dan mendamaikan antara dua orang yang
berselisih faham, juga membenarkan pendamai itu menyembunyikkan apa yang
didengar dari kata-kata yang buruk, yang dikatakan seseorang itu kepada
yang lain, dan menambah pula kata-kata yang baik dari mulutnya sendiri,
yang tidak didengarnya dari salah seoarang antara kedua dalam suatu hal
atau perkara, kerana hal tersebut dinyatakan di dalam sebuah hadis Nabi
SAW bersabda:
لَيْسَ بِكَذَابٍ مَنْ أَصْلَحَ بَيْنَ اثْنَينِ فَقَالَ خَيْرًا أَوْ نَمَّى خَيْرًا
Maksudnya: “Tidaklah dikira berdusta,
sipa yang mahu mendamaikan antara dua orang yang berselisih, lalu
dikatakannya segala yang baik-baik atau dia menambah apa yang baik.”
Islam sangat marah terhadap orang yang
gemar mendengar perkataan yang buruk, lalu segera menyampaikan kepada
orang lain untuk bermusuh-musuhan atau kerana ingin menimbulkan fitnah,
atau bertujuan untuk memporak perandakan hubungan antara satu sama yang
lain supaya hancur binasa.
Orang seperti ini tidak hanya cukup
untuk menyampaikan apa yang didengarnya sahaja, malahan perasaan ingin
memporak perandakan yangad apada diri mereka itu akan mendorong mereka
untuk menambah sesuatu benda yang lain daripada apa yang mereka dengar,
iaitu dengan mencipta sesuatu yang tidak didengarnya itu.
إِنْ يَسْمَعُوا الخَيْرَ أَخْفَوْهُ, وَإِنْ سَمِعُوا شَرّاً أَذَاعُوا وَإِنْ لَمْ يَسْمَعُوا كَذِبُوا
Maksudnya: “Jika dengar baik mereka sembunyikan, sebaliknya dengar yang buruk mereka hebahkan, jika tidak dengar, lalu dusta.”
Suatu ketika seorang lelaki datang
kepada Umar bin Abdul Aziz Rahimahullah, lalu dia menyampaikan sesuatu
yang tidak baik tentang seorang temannya. Lalu Umar bin Abdul Aziz
Rahimahullah berkata kepadanya: Sekarang kami terpaska menyiasat perkara
ini! Jika kamu dusta, maka kamu termasuk dalam golongan orang yang
dinyatakan dalam firman Allah SWT:
إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا
Maksudnya: “Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa suatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya.”
(Surah al-Hujurat: 6)
Jika sekiranya kamu bercakap benar, maka kamu tergolong dalam kumpulan orang yang dikatakan dalam firman Allah SWT:
هَمَّازٍ مَّشَّاءٍ بِنَمِيمٍ
Maksudnya: “Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai)”
(Surah al-Qalam: 11)
Tetapi, jika kami memaafkan kamu dengan
syarat kamu tidak akan melakukannya lagi? Lelaki itu menjawab: Maafkan
sahaja, hai Amirul Mukminin, saya tidak akan mengulanginya lagi
perbuatan itu.[5]
Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan
Ketika Hajjatu al-Wada’ (Haji Perpisahan), Nabi SAW bangun berkhutbah di hadapan khalayak ramai yang berkumpul di Padang Arafah, katanya:
فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى قَدْ
حَرَّمَ دِمَاءَكُمْ وَأَمْوَالَكُمْ وَأَعْرَاضَكُمْ، إِلاَّ بِحَقِّهَا،
كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا، فِي بَلَدِكُمْ هَذَا
Maksudnya: Sesungguhnya Allah SWT
telah mengharamkan darah kamu, harta benda kamu maruah kamu, seperti
keharaman hari kamu ini, pada negeri kamu ini.
Riwayat al-Bukhari (6785)
Kenyataan ini jelas menunjukkan betapa
Rasulullah SAW mengingatkan kita berkaitan hubungan sesama Muslim untuk
memelihara harta benda, maruah dan jiwa raga yang termasuk dalam Maqasid
al-Syariah.
Hendaklah kita fahami yang bahawa fitnah
merupakan senjata yang paling tua dan kuno telah digunakan dalam
peperangan. Ia lebih dahulu daripada senjata konvensional seumpama
keris, pedang ,lembing serta panah dan lain-lain.
Sejarah membuktikan setiap tamadun
manusia telah tercatat bagaimana fitnah digunakan sebagai senjata saraf
yang paling berkesan dalam melemahkan serta menumpaskan musuh. Akibat
dan natijahnya boleh memberi kesan yang mendalam yang berpanjangan
sehingga diwarisi oleh ganerasi kemudian.
Justeru, sebelum kita menerima satu-satu
berita atau ingin menyampaikannya maka pastikan dahulu keabsahan berita
tersebut atau sesuatu kenyataan itu. Ini kerana jika kita alpa dan
lalai dibimbangi ramai yang tercedera dan boleh memusnahkan bukan
sekadar individu tetapi masyarakat dan negara.
Hakikatnya permainan dari sudut persepsi
dan khabat angin yang ditelan bulat-bulat oleh yang tidak mempunyai
maklumat yang secukupnya akan mengundang pelbagai petaka dan bahaya.
Semoga Allah selamatkan kita dan menjadikan kita benar-benar memahami
realiti dan situasi semasa berkenaan dengan pemberitaan.
Penutup
Allah SWT berfirman :
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا
Maksudnya: Dan orang-orang yang
mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan
orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang
tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka
sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta, dan
berbuat dosa yang amat nyata.
(Surah al-Ahzab: 58)
Sesungguhnya, seberat-berat cara yang
mencemari kehormatan seseorang ialah menuduh wanita-wanita beriman yang
suci dari perkara keji dengan menuduh wanita itu melakukan kejahatan.
Ini jelas menunjukkan tuduhan seperti ini akan menimbulkan bahaya yang
besar ke atas kehormatan diri dan saudara mara tertuduh serta akan
merosakkan masa depannya dalam masyarakat. Lebih-lebih lagi jika berita
itu sampai kepada mereka yang gemar menyebarkan berita buruk ini kepada
masyarakat Islam seluruhnya.
Oleh itu, Nabi SAW menghitung perbuatan
ini termasuk dalam kategori tujuh dosa-dosa besar yang membahayakan di
mana al-Quran al-Karim melarang sama sekali mereka yang terlibat dengan
seksaan yang amat pedih.
Marilah sama-sama kita mengambil iktibar
dari sejarah yang panjang betapa sesebuah pemerintahan jatuh berpunca
dari fitnah penyebaran maklumat yang tidak betul dan boleh
menghuru-harakan keharmonian sesebuah negara. Semoga Allah selamatkan
kita dan juga negara kita dari sebarang musibah, bencana dan juga hal
yang boleh menyebabkan runtuhnya negara kita.
Akhukum Fillah,
Datuk Dr Zulkifli bin Muhammad al-Bakri,
Mufti Wilayah Persekutuan,
20 Mei 2015 bersamaan 1 Sya’ban 1436.
_________________________________
[1] Ibn Kathir, Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, hlm. 7/476
[2] Mustafa al-Maraghi, Tafsir al-Maraghi, hlm. 13/6490
[3] Syed Qutb, Fi Zilal al-Qur’an, hlm. 15/96
[4]
Al-Baihaqi meriwayatkannya dengan lafaz ini dalam Sunan al-Baihaqi
4/218 (52) daripada hadith Ibn Abbas RA, sebagaimana al-Turmuzi 3/626
(1341), al-Daraqutni 5/276 (4311). Al-Bukhari meriwayatkannya 3/143
(2514), Muslim 3/1336 (1711) daripada hadith Ibn Abbas dengan lafaz لكن
اليمين على المدعى عليه.
[5] Yusuf al-Qaradhawi, al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, hlm. 604-606.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan